|
Деякі міркування з приводу конструкції байдарки «Таймень». (пам'ятка на www.poezdnik.kiev.ua)
Туристська байдарка «Таймень» (як і її попередниця - байдарка «Салют») - це ідеальне судно для
активних тривалих водних туристських подорожей. Конструкція «тайменьки» дуже добре продумана (розробник - Валентин Строгонов
(Москва) і не перестає захоплювати своєю простотою, надійністю, комфортністю і досконалістю. Поліпшувати її - недоцільно, створена вона для
водного туризму , а не для веслувального спорту (подолання перешкод), хоча легко долає
пороги 1-3 категорії складності (надалі - к. с.). Якщо на туристському байдарковому маршруті зустрічаються складні пороги (4-6 к. с.), Їх бажано
обійти по березі (обнести). Якщо метою туристського маршруту поряд з подорожжю як таким є і подолання складних водних перешкод
(Порогів), то краще похід здійснювати на більш спортивних туристських весельних суднах - катамаранах, плотах тощо. Але при протяжних і тривалих
подорожах байдарка «Таймень» має значну перевагу перед спортивними суднами тому, що на плесах, озерах і морях за будь-яких
напрямків вітру і хвилі краще тримає курс (не нишпорить), є одним з найбільш швидкісних туристських весельних суден, має малу вагу, велику
водотонажність (місткість), зручна при транспортуванні і комфортна на воді, легко ремонтується навіть на маршруті, швидко збирається і розбирається
(30 хв) і завжди продавалася за порівняно низькою ціною (особливо б/в). До всього іншого, якщо цю байдарку правильно експлуатувати і
зберігати, то її вистачить на три і більше покоління водників. Завдяки цим достоїнствам тисячі «Тайменів» і «Салютів» ще довго
будуть борознити неосяжні водні акваторії Євразії, а на балконах, у гаражах і коморах очікує своєї години, ще більш вражаюча їх
кількість.
Як відомо, наш народ дуже любить покращувати хороші речі. Не оминуло це явище і розбірні байдарки. З'явилися фірми,
які шиють більш легкі поліхлорвінілові (ПВХ) оболонки для «Тайменів» і «Салютів» і фірми, що випускають більш досконалі
туристські байдарки, наприклад КНБ (каркасно-надувна байдарка). Все це дуже добре тому, що збільшується вибір при покупці туристського судна,
але вартість такої поліхлорвінілової оболонки і такий КНБ значно вища, а переваги (при комплексному порівнянні) іноді спірні. Так, наприклад,
при ударах днища байдарки по камені на порозі штатна (заводського виготовлення), проклеєна по кільсону (днищу) оболонка (шкура) байдарки
«Таймень» з прогумованої тканини на будь-якій основі пробивається наскрізь значно рідше і важче, ніж проклеєний по кільсону,
оболонка з поліхлорвінілу (пробивається вона, як правило, поряд з вузькою Леєю з ПВХ). Якщо збільшувати товщину ПВХ (на що пішли деякі фірми)
або ширину леї, то збільшується вага судна, зменшуючи при цьому основна перевага.
Є ще один серйозний недолік оболонки з поліхлорвінілу, яку виготовляють спеціально для каркасів «Таймень»
і «Салют» - вони слабк розтягуються, що при одяганні оболонки на каркас приводить до сильної деформації і, в подальшому,
поломки обох вузлів приєднання штевнями до кільсона (відламується капелюшок заклепки на кінці штевня). Ремонт цих вузлів можливий (хоча і проблематичний),
але найнеприємніше те, що при наступній збірці вони знову ламаються.
При порівнянні «Тайменя» з КНБ можна сказати, що остання довше збирається, гірше тримає курс при зустрічному вітрі,
менш швидкісна і менш містка (комфортна), хоча має меншу осадку і більшу маневреність, що при проходженні порогів і мілин дуже важливо.
Обговорюючи тему ЩО КРАЩЕ?, Можна довго сперечатися, але якщо говорити коротко і в якості критерію брати співвідношення «ціна-якість», то для
активного водного туризму на маршрутах 1-3 категорії складності оптимальним плавзасобом продовжує залишатися байдарка «Таймень».
Міркування та редакція Поєздника Сергія, poezd@i.com.ua, м. Київ, 2003-2006 роки
|